Seminár STA, Svrčinovec, 18. September 2014
![]() |
![]() |
Presentace Barab Geofos
Prezentácia Výstavba tunelov na Slovensku Milan Majerčík
Riziká pri realizovaní projketu Jana Mersini
Riziká pri výstavbe tunela Poľana Zwilling Očkaják
Seminár "Nové technické predpisy a ich využitie pri navrhovaní a výstavbe diaľničných tunelov"
![]() |
![]() |
Odborníci v Bratislave diskutovali o bezpečnosti tunelov
Slovenská tunelárska asociácia bola koncom minulého týždňa v Bratislave hostiteľom medzinárodného seminára o požiarnom vetraní a bezpečnosti tunelov, ktorej sa zúčastnili kľúčoví odborníci z európskych tunelárskych veľmocí, ako Rakúsko, Švajčiarsko, Nemecko, ale aj Slovensko. Seminár sa konal v rámci Mesiaca tunelov, ktorý Slovenská tunelárska asociácia vyhlásila v období od 15. júna do 15. júla s cieľom vyzdvihnúť význam tunelov pre rozvoj dopravnej infraštruktúry Slovenska.Keď je reč o význame tunelov, väčšinou si pod tým predstavujeme skrátenie cesty, úsporu času a paliva, či šetrnosť k prírode a životnému prostrediu. A napriek tomu, že z pohľadu laika sa tieto aspekty často spájajú s hladkým prechodom ťažko prejazdného hornatého terénu alebo frekventovaných mestských križovatiek, pre odborníkov je téma bezpečnosti kľúčovým aspektom pri stavbe tunelov, a to od začiatku projektovania až po ukončenie výstavby, technické a technologické vybavenie, až po samotnú prevádzku tunela. Bezpečnostné vybavenie tunelov je zároveň jednou z najvýznamnejších položiek realizačnej ceny tunelov. Cieľom seminára Požiarne vetranie a bezpečnosť tunelov je preto okrem výmeny skúseností a zjednotenia odporúčaní pre bezpečnosť tunelov aj optimalizácia technických predpisov pre požiarnu bezpečnosť tunelov s ohľadom minimalizáciu rizík na jednej strane a ekonomickú efektivitu na strane druhej.
Po vypočutí prednášok slovenských i zahraničných odborníkov, ako aj mnohých diskusných príspevkov sa zástupcovia Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, Ministerstva vnútra SR, Záchranného a hasičského zboru, ako aj Slovenskej tunelárskej asociácie zhodli na potrebe revízie aktuálnych predpisov v oblasti požiarneho vetrania a bezpečnosti tunelov na Slovensku. „Seminár priniesol množstvo nových informácií a odhalil množstvo otázok a podnetov, na ktoré je potrebné čo najskôr nájsť odpovede aj s ohľadom na množstvo pripravovaných tunelových stavieb na Slovensku v blízkej budúcnosti“, hovorí Mgr. Pavol komár z Prezídia HaZZ, MV SR. „Sme presvedčení, že najneskôr do septembra 2009 sa stretnú zástupcovia MDPT, MV, HaZZ a STA za účelom riešenia požiarneho vetrania tunelov“, sľubuje Pavol Komár.
„Na Slovensku sa v súčasnosti pri zabezpečení požiarneho vetrania v tuneloch, popri platných slovenských zákonoch a nariadeniach, podľa potreby uplatňujú rôzne zahraničné normy a predpisy. Chýba však všeobecne záväzný predpis, ktorý by riešil protipožiarnu bezpečnosť tunelov v jednotlivých fázach ich výstavby a prevádzky. Využitie predpisov platných v krajinách EU a ich optimalizácia pre potreby a špecifiká Slovenska môže byť prínosom pre zvýšenie bezpečnosti v pripravovaných tuneloch, ale aj zníženie nákladov, či urýchlenie výstavby tunelov“, hovorí Ing Miloslav Frankovský, člen výboru STA. „STA preto víta snahu oboch ministerstiev a HaZZ naštartovať proces revízie a modernizácie slovenských predpisov a bude aktívnym účastníkom tohto procesu“, dodáva Miloslav Frankovský.
Do procesu rizikovej analýzy a následného bezpečnostného vybavenia tunelov vstupuje viacero faktorov – dĺžka tunela, šírka vozovky, frekvencia dopravy, vetranie v tuneli, riešenie portálov, dopravné značenie, zabezpečenie únikových ciest pre bezpečnú evakuáciu osôb pri havárii, zabránenie šíreniu požiaru, odvod splodín mimo tunela, zabezpečenie prístupu záchranných zložiek pre účinný a bezpečný zásah, či elektronická signalizácia pre prípad havárie. Do tohto procesu však do veľkej miery vstupuje aj ľudský faktor v podobe dodržiavania predpisov a disciplinovanej jazdy v tuneloch, ale aj dodržiavania disciplíny v prípade krízovej situácie v tuneloch. Z toho vyplýva aj potreba prevencie formou vzdelávania vodičov v tejto oblasti, čo v mnohých európskych krajinách prináša veľmi dobré výsledky.
Slovenská tunelárska asociácia je dobrovoľným združením právnických a fyzických osôb pôsobiacich v odbore podzemného staviteľstva. Podporuje aktivity v odbore podzemného staviteľstva so zameraním na intenzívne a extenzívne využitie podzemných priestorov v príslušných oblastiach, ktorými sú najmä: dopravná infraštruktúra, vodné hospodárstvo, energetika, podzemné inžinierske siete, podzemná urbánna infraštruktúra, ekologické stavby, podzemné skladovanie produktov a iné.






Baníctvo, geológia a životné prostredie na Slovensku a v Európskej únii
Medzinárodná konferencia, 8. – 9. Október 2009, Stará Lesná
Využívanie nerastných surovín, legislatíva v baníctve, geológii a v životnom prostredí, zachovanie banského dedičstva a revitalizácia – tieto a mnohé ďalšie témy odznejú na medzinárodnej konferencii pod názvom „Baníctvo, geológia a životné prostredie na Slovensku a v Európskej únii“. Dvojdňovú medzinárodnú konferenciu, ktorá sa uskutoční v kongresovom centre Academia, Starý Smokovec, v prvej polovici októbra, organizuje Slovenská banícka spoločnosť, spoluorganizátormi sú Fakulta BERG v Košiciach, Zväz hutníctva, ťažobného priemyslu a geológie, Slovenská banská komora, Ministerstvo hospodárstva SR, Ministerstvo životného prostredia SR, Združenie Baníckych spolkov a cechov SR. Na konferencii sa zúčastnia aj zástupcovia Českej republiky, Maďarska či Poľska. Záujemcovia o účasť môžu svoje prihlášky posielať do 25. júna 2009, viac informácií o prihlasovaní a podmienkach tu. (Konferencia 2009)
Svetový tunelársky kongres, 23. 5. – 28. 5. 2009, Budapešť
www.wtc2009.org
Svetový tunelársky kongres ITA/AITES v Budapešti sa konal pod heslom „Bezpečná výstavba tunelov pre mestá a životné prostredie“. Na kongrese sa zúčastnilo viac ako 1100 delegátov zo všetkých kontinentov. Zastúpených bolo 40 z celkového počtu 55 členských krajín medzinárodnej tunelárskej asociácie ITA/AITES. Okrem 174 odborných prednášok v 12 sekciách zaznelo aj osem príspevkov v tzv. otvorenej (open) sekcií pod názvom „Príprava moderných tunelových projektov s dôrazom na územia miest“. Hlavnou témou kongresu bolo využitie podzemného priestoru a výstavba tunelov v prostredí veľkých miest. V tejto súvislosti bol vo viacerých prednáškach kladený dôraz na starostlivo vykonávaný manažment rizík, ktorého cieľom je zabrániť vzniku mimoriadnych udalostí počas výstavby tunelov. Tieto udalosti, hoci k nim dochádza zriedka, majú mimoriadne negatívnu publicitu a môžu zapríčiniť až zastavenie alebo pozdržanie prípravy veľkých projektov.
Slovensko bolo na kongrese zastúpené viac ako dvomi desiatkami odborníkov z investorských, dodávateľských a projekčných organizácií. Prezentácia Ing. Viktórie Chomovej z Dopravoprojektu a.s. o príprave stavby železničného prepojenia TEN-T koridorov s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave bola prijatá so záujmom zodpovedajúcim významu prezentovaného projektu. Okrem vystúpenia Ing. Chomovej v rámci technickej sekcie „Mesto, tunel, životné prostredie a bezpečnosť“ bolo Slovensko reprezentované aj dvomi posterovými prezentáciami zástupcov spoločnosti Basler – Hofmann Slovakia.
Hlavné mesto Maďarska Budapešť sa môže pýšiť nielen históriou výstavby tunelov, keď už v roku 1896 otvorilo prvú linku metra na kontinente, ale aj prítomnosťou s prebiehajúcou intenzívnou výstavbou 4. trasy metra s nasadením najmodernejších technológií.