ako sa to začalo | naj v podzemnom staviteľstve | kuriozity v podzemnom staviteľstve | fotoreportáže

Naj v podzemnom staviteľstve

Naj v podzemnom staviteľstve


Tunely v oblasti podzemného staviteľstva nepochybne patria medzi najfascinujúcejšie stavby. Každá krajina má svoje „naj“ tunely, my vám ponúkame prehľad niekoľkých z nich.

Najstarší tunel na svete
Za najstarší tunel na svete, ktorý je doteraz v prevádzke, je považovaný tunel v Connecticute, ktorý bol postavený v roku 1837. Bol vybudovaný v rámci stavby železničnej trate Norwich a Worcester do veľkej skaly.

Najdlhší železničný tunel
Seikanský tunel v Japonsku je najdlhší tunel na svete. Je dlhý takmer 54 kilometrov, pričom takmer polovica jeho trate prechádza pod morom. Spája ostrov Honšú s ostrovom Hokaido a je časťou linky Hokkaidskej železničnej spoločnosti. Stavitelia si predstavovali, že bude využívaný oveľa viac, ale letecká doprava im prekazila plány, keďže cestovatelia uprednostňujú práve túto formu. Práce na ňom sa začali začiatkom sedemdesiatych rokov minulého storočia, oficiálne bol otvorený o 17 rokov neskôr.

Najvýznamnejší tunel v Európe
Je ním tunel spájajúci Francúzsko s Veľkou Britániou. Hoci išlo o veľmi ambiciózny projekt, názory naň sa rozchádzajú a mnohí kritici ho označujú za zbytočne „drahú katastrofu“, ktorá zďaleka nemá postačujúce využitie. Myšlienky o prepojenie prostredníctvom tunela pochádza už zo začiatku 19. storočia, v druhej polovici tohto storočia sa dokonca začali aj práce na tomto projekte, ktoré však boli z viacerých príčin neskôr prerušené. K uskutočneniu plánov došlo až v minulom storočí v roku 1987, o tri roky neskôr bola vyhĺbená štôlňa. Oficiálne bol tunel otvorený v roku 1994. Tunel potom sprevádzalo niekoľko problémových období a katastrof, ako napríklad požiar v roku 1996. Stavba je dlhá približne 50 kilometrov a má tri tunely.

Temžský tunel
Medzi najzaujímavejšie tunely v Európe určite patrí tunel v Londýne. Myšlienka tunela pod Temžou vznikla v roku 1823 a jeho návrhu a realizácie sa chopil pán Brunel. Práce sa začali pomaly, komplikovali ich najmä záplavy, pri ktorých dokonca prišlo o život niekoľko robotníkov. Práce boli napokon dokončené v roku 1843, kedy bol tunel oficiálne otvorený.

Naj na Slovensku


Hoci Slovensko, čo sa týka počtu tunelov, za inými krajinami zaostáva už len kvôli svojej menšej rozlohe, aj na našom území sa nachádzajú stavby, ktoré si zaslúžia pozornosť.

Najoriginálnejší tunel
Možno zaň považovať železničný tunel na trati Margecany – Červená Skala, ktorý prekonáva výškový rozdiel 31 metrov. Nachádza sa pri Télgarte a zaujímavý je najmä vzhľad špirálovitej slučky.

Najstarší tunel
Na území Slovenska je najstarším tunelom Lamačský, ktorého stavba začala v roku 1844 a prvý vlak ním prešiel o štyri roky neskôr. V tej dobe išlo o najstarší železničný tunel a v rámci Európy patril medzi najdlhšie tunely.

Najdlhší tunel v prevádzke
Je ním tunel Branisko, ktorý sa nachádza na trase medzi Levočou a Prešovom a jeho dĺžka je 4975 metrov. Stavebné práce na ňom začali v roku 1997, pričom presne 1. mája tunel slávnostne prerazili. Do skúšobnej prevádzky bol uvedený 29. júna 2003.

Najmodernejší tunel
Tunel Sitina sa nachádza na úseku Lamačskej cesty a je považovaný za najmodernejší tunel v prevádzke. Má dve tunelové rúry, pričom východná je dlhá 1415 metrov a západná je dlhá 1440 metrov. Práce na ňom sa začali v roku 2003 a slávnostné otvorenie prebehlo v júni roku 2007.

Najdiskutovanejší tunel
Plánovaný tunel Višňové možno označiť niekoľkými ďalšími prívlastkami – najočakávanejší či najpotrebnejší. 19 kilometrový úsek medzi Žilinou a Martinom totiž patrí medzi kritické úseky na slovenských cestách a patrí k najnehodovejším na, havárie sa tu stávajú až trikrát častejšie ako je celkový priemer na diaľniciach. Prvé plány pochádzali z roku 1998, v súčasnosti by teda nebol problém už ním jazdiť. Jeho budúcnosť je však stále otázna a nejasná.