Rekonštrukcia Bratislavského tunela č.2 ŽST Bratislava hl.st.

Tunel č. 2 je elektrifikovaný (AC 25 kV 50 Hz), jednokoľajný tunel, obmurovka je masívna, materiál kameň a betón. Dĺžka tunela je 595,8 m a kopíruje geometriu koľaje. Trať má cez tunel sklon 9,20‰ a 6,70 ‰, klesá (od portálu P1 k portálu P2) na bratislavskej strane. Koľaj vchádza k tunelovému portálu P1 od ŽST BA Lamač v záreze (s vysokými predportálovými múrmi ku vchodovému portálu P1). Trať pokračuje zhlavím ŽST BA hlavná stanica aj za tunelom v záreze s jednostranným vysokým predportálovým múrom východového portálu P2.

Tunel bol razený klasickou rakúskou tunelovacou metódou, zväčša značne zvetranej hornine, v oblasti portálu P2 značne zavodnenej. Výška nadložia je premenlivá a dosahuje max. cca 22 m. Vzhľadom na značne rozrušené nadložie, voda sa vyskytuje takmer v celej dĺžke tunela.

Cieľom stavby je zvýšenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, zníženie nákladov na údržbu železničného zvršku, trakčného vedenia, predĺženie životnosti tunela odstránením priesakov vody cez ostenie tunela a zvýšenie bezpečnosti cestujúcej verejnosti.

Bratislavský tunel ako celok (s oboma portálmi a oboma tunelovými rúrami) je pod číslom ÚZPF NNKP 825/1 evidovaný ako Národná kultúrna pamiatka.

Zariadenie staveniska je plánované umiestniť na pozemkoch ŽSR v ŽST Lamač a na portáloch predmetného tunela. Zásobovanie materiálom v tuneli a na portáloch bude realizované koľajovou dopravou. Vybúraný a odpadový materiál, ktorý vznikne stavebnými prácami na stavbe bude odvážaný koľajovou dopravou do areálu ŽST Bratislava hl.st., kde sa naloží a odvezie na následnú likvidáciu.

Stručný popis prác v závislosti od SO a PS :

SO 32 – 01 Železničný zvršok v tuneli č.2

Pôvodné koľajnice sa nahradia novými koľajnicami 60E2 z ocele akosti R400HT. Vkladané koľajnice budú mať dĺžku 120m. Koľajnice budú upevnené novými pružnými zvierkami Skl 15 s antikoróznou úpravou, mimo tunela bez nej. Koľajnice budú zvarené do bezdotykovej koľaje.

SO 33 – 01 Opatrenia na zníženie priesakov povrchovej vody z terénu do tunela

Priestor nad portálmi oboch tunelov sa vyčistí od zeminy a náletových drevín a vykonajú sa úpravy na usmernené odvedenie zrážkovej vody.

  • Odstránenie náletovej vegetácie v nadportálových priestorov P1 a P2
  • Zemné práce vo svahu nad portálmi P1 a P2, odstránenie starej dlažby v existujúcich priekopách
  • Odvoz odpadovej zeminy a kameňa
  • Realizácia odvodňovacích vrtov
  • Rozprestretie hydroizolačnej PVC fólie pod obnovovanými odvodňovacími priekopami
  • Vybudovanie novej dlažby v nadportálových odvodňovacích priekopách
  • Aplikácia povrchového hydroizolačného náteru na pôvodných i nových dláždených plochách

SO 33 – 02 Rekonštrukcia BA tunela č.2, v ŽST Bratislava

Medzi portálmi tunelov z lamačskej strany bude odstránený objekt bývalého ZS. V tuneli sa odstráni starý, uvoľnený torkretový nástrek v klenbovej časti, tlakovou vodou sa očistí obmurovka tunela, v miestach kamennej obmurovky sa vykonajú škárovacie práce do hĺbky 80mm a vypadnuté časti obmurovky sa nahradia plombovaním striekaným betónom. Na vyčistených a vyškárovaných plochách tunelového ostenia sa vykoná tlaková aplikácia dvojvrstvovej tesniacej injektáže s použitím rýchlotvrdnúcej dvojzložkovej živice na báze polyuretánu. Celoplošné chemické utesnenie zabezpečí injektáž, realizovaná vo dvoch stupňoch, cez injekčné vrty. Vo všetkých zamokrených výklenkoch budú realizované zvodnice so zaústením do existujúceho odvodnenia tunela. Vo zvodniciach je navrhnutý systém odvodňovacích vrtov. Celý potrubný systém odvodnenia bude prepláchnutý tlakovou vodou.

  • Očistenie tunelového ostenia tlakovou vodou ( v tunelovej rúre na ploche 8966,56 m2, na portáli P1 – 275m2, na priľahlom schodiskovom múre 28,5m2, na portáli P2 – 190m2)
  • Vyškárovanie muriva ( v tunelovej rúre na ploche 8966,56m2, na portáli P1 – 275m2, na priľahlom schodiskovom múre 28,5m2, na portáli P2 – 190m2)
  • Plombovanie v klenbe tunelového pásu č.8, na portáli P1 a inde podľa aktuálnych zistení
  • Aplikácia 1. stupňa chemickej injektáže – vŕtanie vrtov v štvorcovom rastri 1,0 x 1,0 m a následné vháňanie injekčnej zmesi
  • Aplikácia 2. stupňa chemickej injektáže – vŕtanie vrtov v šachovitovom rastri 0,33 x 0,33 m a následné vháňanie injekčnej zmesi
  • Reinjektáž ( dotesnenie )
  • Realizácia odvodňovacích vrtov a zvodníc
  • Dočistenie stenových plôch, odstránenie zvyškov prachu, chemických a olejových stôp
  • Aplikácia súvislého dvojvrstvového izolačného náteru klenby nad budúcim novým trakčným vedením v šírke 2,5m
  • Prepláchnutie drenážnych potrubí
  • Prepláchnutie pevnej jazdnej dráhy v smere od P1 k P2
  • Obnova náterov bielych bezpečnostných pruhov na obryse výklenkov i medzi výklenkami

SO 33-02.1 Návrh umeleckoremeselnej rekonštrukcie

V rámci rekonštrukcie tunela je požiadavka na vyspravenie všetkých poškodených častí portálov P1 a P2 obidvoch tunelov ako aj celoplošná oprava. Pri prácach na portáloch je potrebné dodržiavať požiadavky Krajského pamiatkového úradu na práce vykonávané kamenárskym spôsobom na pamiatkovo chránenej stavbe oprávnenou osobou.

  • Zriadenie lešenia na portáloch ( aj s fóliovou ochranou proti šíreniu vodného aerosólu do priestorov prevádzkovanej trakcie koľaji )
  • Očistenie tlakovou vodou na povrchu portálových čiel
  • Vyškárovanie rozpínavou maltou na povrchu portálových čiel
  • Aplikácia jednovrstvovej chemickej injektáže na povrchu portálových čiel (+ dotesnenie)
  • Sanácia portálového čela P1 a P2 ( kamenárske práce na pamiatkovo chránenej stavbe)
  • Demontáž lešenia a ochrannej výdrevy

SO 35 – 01 Trakčné vedenie v tuneli č.2

Trakčné vedenie je navrhnuté pre rýchlosť do 60km.h-1. V jednotlivých zostaveniach budú použité kompozitné izolátory. Pre zavesenie trolejového drôtu v tuneli sú navrhnuté nové závesy, ktoré umožňujú pružné zavesenie trolejového drôtu a plynulú reguláciu jeho polohy.

  • Výmena a úprava trakčného vedenia z dôvodu rekonštrukcie tunela (nový trolejový drôt), osadenie nových závesov

SO 35 – 02 Osvetlenie v tuneli č.2

Káble rozvodov osvetlenia v tuneli budú uložené na stene a budú chránené v ohybných plastových ochranných rúrkach. Projektované prevádzkové osvetlenie tunela je navrhnuté pomocou 57ks LED svietidiel s príkonom 22W. Svietidlá budú umiestnené na stene tunela vo výške 3,3m so sklonom 30°, na pomocnej konštrukcii (konzola). Vzdialenosť medzi svietidlami je 11m okrem spojovacej chodby. Projektované osvetlenie únikovej cesty je navrhnuté pomocou 81ks núdzových LED svietidiel 2431m, IP64, IK10, trieda II, s príkonom 5W. Svietidlá budú umiestnené na stene tunela vo výške 3,3m so sklonom 30°, na pomocnej konštrukcii

  • Rekonštrukcia osvetlenia tunela

SO 35 – 03 Káblové vedenie ÚAB 6 kV

Existujúci poruchový kábel 6kV bude vymenený za nový. Preložka začína v existujúcej trafostanici TS522, pokračuje v existujúcej trase po Lamačský portál tunela č.1. V tuneli č.1 je v káblovom žľabe položený kábel, ktorý sa naspojkuje na nový. Od Vinohradského portálu tunela č.1 po naspojkovaní pokračuje nový kábel v pôvodnej trase po existujúcu trafostanicu TS521.

  • Na preložky bude použitý kábel 6-AYKCY 3 x 35 v dĺžke 1700m
  • Vo voľnom teréne bude kábel pokladaný do výkopu 35 x 80 cm, do betónového žľabu TK1, krytý červenou výstražnou fóliou
  • Pod komunikáciou, koľajiskom bude kábel pokladaný do výkopu 50 x 120 cm, do HDPE chráničiek, krytý červenou výstražnou fóliou
  • Celková kubatúra vyzískanej zeminy 450m³

PS 21 – 01 Úpravy zariadení OZT

Staré opakovacie návestidlá v tuneli sa zdemontujú a nahradia novými opakovacími návestidlami v nových polohách.

  • Úprava zabezpečovacích vedení ( nové návestidlá I.OSc2f, II.OSc2f ), zafixované pomocou chemických kotiev do ostenia
  • Montáž novej kabelizácie k novým návestidlám